Minun Runner's High: Tapani Virtanen

June 22, 2016

Kunnon intervallitreenejä ei voita mikään. Tunne varmaan kumpuaa taustastani, sillä olen treenannut lapsesta saakka jalkapalloa, jääkiekkoa, laajalti yleisurheilua sekä juossut kilpaa keskipitkiä matkoja. Toisin sanoen olen tottunut nopeisiin, toistuviin vetoihin. Niistä tulee aina hyvä fiilis. Valmentajana minut tunnetaankin lempinimellä Sika-Tapsa, sillä tykkään vetää treenejä, joissa haetaan rajoja ja porukka ylittää itsensä.

 

Valmentamisessa on mielestäni kaksi olennaista asiaa. Silloin kun treenataan, niin tehdään se tosissaan, mutta muistetaan myös palautuminen ja lepopäivät. Samaan aikaan on usein treenaamassa eri tasoisia juoksijoita, joten minulle on tärkeää että jokainen hyötyy harjoittelusta ja pystyn huomioimaan myös yksilölliset kehityskohteet. Erityisen hienoa on seurata valmennettavien kehitystä ja iloita heidän kanssaan, kun ennätykset murskautuvat.

 

Olen treenannut joukkue- ja yksilölajeja. Harjoitellut valmennuksessa ja omatoimisesti, seurannut lähipiirin valmennusta ja nähnyt millaiset treenit toimivat kenellekin sekä saanut paljon kokemusta erilaisista harjoitusmuodoista. Tästä kaikesta olen oppinut mikä kehittää ja mikä ei. Nyt kun oma aktiiviura on päättynyt, niin on kiva jakaa osaamista eteenpäin. Tällä hetkellä keskityn Runner's High:ssa valmennuksen lisäksi myös juoksutapahtumien järjestämiseen. Käsialaani on esimerkiksi kesäkuussa juostavan Helsinki Half Marathonin merellinen kaupunkireitti.

 

Runner's High

 

Onhan se hieno tunne pitkillä lenkeillä, kun huomaa tunnin tai puolentoista jälkeen päässeensä flow-tilaan ja askel vain lentää. Ei tunne väsymystä tai kipua vaan voi juosta juuri suunnitelman mukaan tai jopa yläkanttiin. Sitä menee lähes autopilotilla, itsestään. Juoksun helppous kun ei ole tässä lajissa aina itsestäänselvyys. Runner's high -tunne syntyy myös onnistuneiden kovien treenien tai hyvin menneen kisan jälkeen.

 

Ennätykset

400 m 49,27 (Hämeenlinna, 2006)

800 m 1.50,58 (Århus Tanska, 2006)

1 500 m 3.48,59 (Mustasaari, 2009)

1 500 m 3.48,71 (Gent Belgia, 2009)

3 000 m 8.25,30 (Keuruu, 2009)

5 000 m 14.49,75 (Espoo, 2009)

10 km 31.31 (Granada Espanja, 2009)

Puolimaraton: 1.12,01 (München Saksa, 2011)

Cooperin testi: 4050 m (Espoo, 2009 / 5 000 m väliaika)

 

 

 

Please reload

Kuumimmat

Tutustu alkusyksyn 2019 valmennustarjontaan

August 18, 2019

1/4
Please reload

Tuoreimmat