#WeRunHelsinki-joulukalenteri: Luukku 20

December 20, 2017

 

 

Tämän vuoden joulukalenterissa availlaan luukkuja #WeRunHelsinki-hengessä. Esittelemme 24 Runner’s High:n valmentajien valitsemaa Helsingin suosikkijuoksukohdetta ja höystämme näitä paikkaan sopivalla treenillä.

LUUKKU 20: ELÄINTARHAN URHEILUKENTTÄ

Eläintarhan urheilukenttä on yksi Suomen historian merkittävimmistä urheilupyhätöistä. Ennen Olympiastadionin valmistumista Eläintarha oli useiden mestaruuskilpailuiden, maaotteluiden ja suurkisojen kohde, joka keräsi tuhansia ihmisiä radan varteen hurraamaan sankareilleen. Paavo Nurmi oli tuttu vieras 90 vuoden takaisissa Eltsun kilpailuissa ja kotiin oli ajoittain tuliaisina myös maailmanennätyksiä.

 

Tänä päivänä Eltsu on Helsingin yleisurheilijoiden ykköstreenipaikka, mutta kilpailutoiminta ei ole samalla tasolla. Historian havinan voi kuitenkin maistaa aina, kun Eläintarhan puisista porteista menee sisälle. Helsingin vuoden 2005 MM-kilpailuihin Eltsu sai kaksi rataa lisää ja ehdan ei-futareille tarkoitetun nurmikon, jossa voi lämpiminä kesäiltoina palautella ratavedoista väsähtäneitä jalkoja leppoisilla paljasjalkahöntsäilyillä.

TREENI: VK-6 KM
Eläintarhan kenttää ei voi ajatella ilman hapokkaita ratavetoja. Eltsuun ei tulla lenkkeilemään. Päivän treeni on yhdistelmä eripituisia ja -vauhtisia toistoja. Huolelliset verryttelyt, aktiiviset venyttelyt ja avaavat vedot ovat tärkeä osa laadukasta rataharjoitusta. Käytä näihin aikaa ainakin 30-40 minuuttia ennen vetojen aloittamista. Jos et tiedä, miten huolellinen verryttely tehdään, on aika hakeutua juoksukouluihimme.

 

Verryttelyiden jälkeen voit korkata treenin käyntiin hieman pidemmillä toistoilla. Tällä kertaa treeni on 2 x 1000 m/3 min/5 min hölkkää + 4 x 600 m/2 min/5 min hölkkää + 3 x 4 x 200 m/1,5 min/4 min. Eli kaksi kertaa tonni kolmen minuutin palautuksella ja vetojen jälkeen viiden minuutin hölkkäpalautus ennen kuudensadan metrin toistoja, joita tehdään neljä kappaletta kahden minuutin palautuksella vetojen jälkeen ja viiden minuutin hölkkä palautussarjan loppuun ennen kahdensadan metrin vetoja, joita tehdään kolme neljän sarjaa puolentoista minuutin palautuksella ja joka neljännen vedon jälkeisellä neljän minuutin sarjapalautuksella. Helppoa siis.

 

Juokse tonnin vedot noin viiden kilometrin kisavauhtia, 600 metrin vedoissa voit hakea noin 3000 metrin tahtia ja 200 metrin vedot aloittaen 1500 metrin kisavauhdista ja lopettaen 800 metrin ja hieman nopeamiin kisatahteihin. 17 minuutin kilpakuntoilija voi virittää konettaan esimerkiksi seuraavanlaisella sarjalla: 3.26-3.25/km, 1.55-2.00/600 m, 35-32 sekuntia/200 m. Loppuun jälleen huolellinen loppuverryttely.


Eltsu Movescountissa.

Please reload

Kuumimmat

Tutustu alkusyksyn 2019 valmennustarjontaan

August 18, 2019

1/4
Please reload

Tuoreimmat